Saturday, August 15, 2009

Ciri-ciri Pelajar yang Cemerlang

1. Optimistik
Pelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan.
Keyakinan ini akan memberi suntikan semangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!'

2. Jangan bersikap pesimistik
Pelajar cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan dan mengalah sebelum mula berjuang.
Jangan lemahkan semangat anda sendiri. Jangan meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidak mencuba maka kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cuba belum tahu.

3. Kesedaran memikul tanggungjawab
Pelajar yang cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada masa akan datang. Maruah keluarga, masyarakat dan negara pada masa akan datang bergantung pada generasi remaja masa kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang sedar hakikat ini. Pelajar yang menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusaha lebih gigih agar matlamat tersebut tercapai.

4. Tumpuan sepenuh hati
Pelajar yang cemerlang memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru di kelas. Sikap main-main sambil belajar adalah sikap pelajar yang kurang berjaya. Pelajar yang suka bermain-main dalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal menjadi orang yang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa kelak. Malah lebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidak terpelajar seperti mereka sendiri.

5. Mulakan dari awal
Pelajar yang cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan yang sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajar yang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini termasuklah mengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta nasihat guru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi.
Jangan jadi 'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.

6. Sentiasa bersedia
Pelajar yang cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya). Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup dan mampu menghadapi peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah anda andainya peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!' Kalau anda peminat 'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'

7. Lengkapkan peralatan
Pelajar yang cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas, dan sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencapai kejayaan. Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkan pembelajaran dan mungkin memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin basuh tangan selepas makan tetapi tiada air. Tidakkah anda rasa 'bengang'?

8. Tepati waktu belajar
Pelajar yang cemerlang menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.

9. Dapatkan bantuan guru
Pelajar yang cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.

10. Hormati guru
Pelajar yang cemerlang sentiasa menghormati guru sama ada semasa guru sedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas. Guru adalah sumber ilmu. Oleh itu sentiasalah menghormati guru yang memberikan kita ilmu.

11. Bersoal jawab dengan guru
Pelajar yang cemerlang bersoal-jawab dengan guru untuk memahami pelajaran yang telah diajar. Malah ahli falsafah Yunani yang terkenal bernama Socrates pernah berkata 'carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal-jawab'.

12. Beri pandangan membina
Pelajar yang cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.

13. Berbncang dengan rakan
Pelajar yang cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.

14. Siapkan tugasan yang diberi
Pelajar yang cemerlang menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh guru berkenaan. Pelajar yang berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru mereka.

15. Tubuhkan kumpulan studi
Pelajar yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yang akhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dan gigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.

16. Sering masuk perpustakaan
Pelajar yang cemerlang menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaan yang lain sebagai gedung ilmu pengetahuan untuk dikunjungi dan mendapatkan buku-buku untuk dipinjam. Perpustakaan adalah gedung ilmu. Perpustakaan juga adalah tempat yang sangat sesuai untuk anda mentelaah pelajaran.

17. Baca akhbar
Pelajar yang cemerlang membaca akhbar atau majalah-majalah akademik untuk mendapatkan ilmu pengetahuan tambahan. Secara khususnya ini merujuk kepada isu-isu am dan rencana ilmiah dan bukan ruangan gossip atau artis.

18. Menonton rangcangan yang sesuai
Pelajar yang cemerlang menonton rancangan televisyen yang sesuai untuk mendapatkan pengetahuan seperti Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lain lagi. Antara lain adalah rencana pengetahuan (seperti 'Discovery') dan berita semasa.

19. Lakukan peperiksaan kendiri
Pelajar yang cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya.
Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar. Melakukan peperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahu tentang 'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.

20. Sediakan jadual waktu
Pelajar yang cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif.
Jadual ini mestilah dipatuhi.

21. Sertai ceramah motivasi
Pelajar yang cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.

22. Sertai seminar peperiksaan
Pelajar yang cemerlang mengikuti seminar-seminar peperiksaan yang diadakan bagi memahami teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan. Sertainya seminar-seminar yang dikendalikan oleh orang yang pakar dalam bidang masing-masing. Selain daripada pengalaman, anda juga mungkin menerima pelbagai tips dan petua berguna.

23. Beli buku rujukan
Pelajar yang cemerlang membeli buku-buku rujukan yang sesuai. Ini dapat memantapkan persediaan pelajar. Minta bantuan guru untuk mendapatkan senarai buku-buku rujukan pilihan untuk subjek-subjek tertentu. Ingat pepatah Inggeris, "Don't judge the book by its cover." Buku yang kelihatan cantik menawan tidak semestinya baik. Hanya guru yang lebih memahami kualiti sesuatu buku rujukan.

24. Masuk kelas tuisyen
Pelajar yang cemerlang mengikuti kelas-kelas tuisyen untuk menambahkan lagi pengalaman dan kecekapan pelajar dalam pelajaran.

25. Lawatan ke pameran buku
Pelajar yang cemerlang mengadakan lawatan ke pameran-pameran buku yang diadakan. Kalaupun anda tidak membeli, sekurang-kurangnya jiwa anda akan hampir pada buku dan ilmu. Jika anda selalu menziarah sumber ilmu, ilmu itu pula akan sering menziarahi anda. Kalau anda masuk ke kedai minyak wangi, keharumannya akan terlekat juga. Kalau anda masuk ke kandang najis... (fikirlah sendiri)

26. Sertai kokurikulum sekolah
Pelajar yang cemerlang menyertai pelbagai aktiviti sekolah secara aktif dalam kokurikulum. Badan yang cergas akan menghasilkan otak yang sihat. Otak yang sihat pula akan melahirkan pemikiran yang lancar. Otak yang berkarat akan melahirkan pemikiran yang lembab.

27. Sanggup manghadapi cabaran
Pelajar yang cemerlang perlu sanggup menghadapi cabaran luaran yang hebat yang sering cuba mengganggu penumpuan pelajar pada pelajaran atau cuba mengurangkan minat pelajar untuk belajar. Antara cabaran luaran yang dimaksudkan itu adalah hiburan, aktiviti sukan yang berlebihan, amalan suka melepak dan membuang masa dan gangguan kawan-kawan yang suka mengajak pelajar melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Rayuan kekasih atau buah hati juga kadangkala merupakan dugaan yang maha hebat. Pandai-pandailah membawa diri.

28. Jaga keselamatan diri
Pelajar yang cemerlang menjaga keselamatan diri dengan mengelakkan sebarang bentuk bahaya yang dapat mengancam tubuh fizikal pelajar. Misalnya, jangan bermain dengan api, elektrik atau mercun. Bayangkanlah jika pelajar kehilangan jari tangan kanan dalam kemalangan.

29. Jaga kesihatan fizikal
Pelajar yang cemerlang menjaga kesihatan tubuh badan dengan cara menghindari sebarang bentuk penyakit. Makan makanan yang berzat. Kurangkan makanan ringan atau 'junk-food'. Hindari makan di gerai-gerai yang kotor atau membeli kueh-kueh yang terdedah tanpa ditutup. Jangan berjaga sepanjang malam. Ini boleh menjejaskan kesihatan.

30. Makanan seimbang
Pelajar yang cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.

31. Malu bertanya sesat jalan
Pelajar yang cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripada pelajar-pelajar yang telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah berjaya itu sebagai model atau contoh pelajar cemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapi peperiksaan. Pengalaman mereka yang telah berjaya itu sungguh berharga untuk pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan.

32. Sembahyang
Pelajar yang cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama. Bagi pelajar bukan Islam yang lain, lakukan amalan ibadat agama masing-masing.

33. Doa
Pelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.

34. Tawakkal

Pelajar yang cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.

Rumusan pendidikan Muzik dalam P&P

Secara kesimpulannya muzik dapat dikaitkan melalui Kejayaan seseorang guru di dalam pengajarannya dimana apabila ilmu ataupun mesej yang mahu disampaikannya dapat dinikmati atau dikuasai oleh pelajar-pelajarnya. Guru yang baik adalah guru yang dapat menggunakan segala kepakaran dan bakat yang dimilikinya untuk dikongsi oleh para pelajarnya di dalam sesi pengajaran dan pembelajarannya. Sesekali, guru-guru Perlu memikirkan minat dan kecenderungan murid-muridnya untuk digunakan sebagai pemangkin bagi ‘memancing’ minat mereka. Sebagai contohnya, kebanyakan murid murid amat gemar akan muzik dan nyanyian mahupun berpantun, berseloka dan sebagainya. Menyedari akan hakikat tersebut, maka kajian ini menggunakan elemen muzik dan nyanyian bagi menarik minat murid-murid dan sekaligus membantu murid-murid terbabit menghafal faktafakta mahupun sturuktur–struktur berlabel bagi sesebuah gambar rajah. Di dalam kajian ini, seorang guru yang mempunyai sedikit kemahiran dalam bidang Muzik telah menggabungjalinkan kedua-dua mata pelajaran Bahasa Melayu / Sastera dengan sains di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran harian. Hasilnya didapati murid-murid berjaya dengan mudah melabel dan menghafal struktur-struktur,yang terlibat di dalam sukatan pelajaran. Di samping berjaya memahami dan menghafal pelajaran berikut murid-murid yang terbabit juga berasa seronok ketika mengikuti kelas tersebut. Ini sekaligus, merangsang murid-murid untuk meminati sesuatu mata pelajaran tersebut dengan bantuan pengabungjalinan daripada pedidikan muzik dalam sesebuah matapelajaran. Para pelajar sudah mula menunjukkan reaksi yang positif terhadap akademik dan ini akan dapat merealisasikan impian Negara dalam menghujudkan masyarakat yang seimbang dan berpengatahuan luas dalam apa juga bidang demi menyamai dan melahirkan seorang insan yang bertaraf antarabangsa.

Faedah Pendidikan Muzik dalam P&P

Permainan alat muzik melatih pelajar dalam kordinasi mata, pendengaran dan psikomotor melalui penglibatan pelajar dalam kegiatan permainan alat muzik. Bidang ini menggalakkan pelajar meneroka dan mengeksperimen pelbagai alat muzik termasuk pengunaan anggota tubuh badan mereka. Seterusnya kegiatan dalam bahagian ini memberi latihan asas untuk pendengaran secara selektif, teknik permainan alat dan kreativiti melalui improvisasi susunan bunyi. Pelajar berpeluang merasai hasilan bunyi melalui penglibatan mereka bermain alat muzik. Terkandung di dalam bidang permainan alat muzik ialah amalan bekerjasama yang berlaku didalam kegiatan permainan alat secara ensemble. Konsep muzik yang ditegaskan didalam permainan alat ialah corak irama, warna ton, melodi dan ekspresi. Kebanyakkan alat muzik yang digunakan didalam permainan alat secara ensemble ini ialah alat perkusi, melodian, rekoder dan pilihan beberapa alat tradisional tempatan yang difikirkan sesuai. Melalui pendekatan ini banyak faedah boleh diterapkan dalam proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) dimana boleh di ringkaskan seperti berikut:

1. Menikmati pelbagai pengalaman muzik

2. Memperkembangkan nilai estetika, kreativiti, dan ekspresi diri.

3. Merasai dan mengenal konsep muzik.

4. Meningkatkan kemahiran mendengar muzik secara aktif

5. Mengenal dan memahami sistem notasi muzik yang asas

6. Memperkembangkan kemahiran asas dalam kegiatan nyanyian, muzik dengan gerakan dan permainan alat

7. Memupuk semangat berusaha, disiplin diri dan yakin diri

8. Mengamalkan semangat toleransi dan kerjasama.

9. Mengenal dan menghargai pelbagai jenis muzik tanah air, tradisional dan semasa yang sesuai

10. Mengenal muzik yang sesuai dari beberapa negara lain

11. Menjadi pengguna muzik yang berpengetahuan dan berdiskriminasi.

Pengenalan Muzik


Muzik adalah bunyi yang diterima oleh individu dan berbeza-beza berdasarkan sejarah, lokasi, budaya dan selera seseorang. Pada amnya muzik adalah diakui sebagai satu cabang seni dan juga sains yang menggabungkan bunyi - bunyi vocal dan ate instrumental termasuk bunyi-bunyi semula jadi dari persekitaran atau rekaan dengan satu cara yang dianggap memuaskan mengikut estetika, corak pemikiran, dan emosi manusia yang juga boleh mencerminkan sesuatu budaya tertentu. Bunyi burung, semboyan keretapi, azan dari masjid, bacaan quran, bunyi kipas dan bunyi-bunyi lain yang didengar dipersekitaran boleh didefinisikan sebagai muzik juga. Bahasa Arab, pengertian muzik dalah sebagai handasah alsawt yang bermaksud “kejuruteraan bunyi secara artistik”. Sebenarnya muzik ialah satu perkataan yang telah diwarisi daripada cerita-cerita dongeng zaman puba Yunani diberi nama sebagai “Muses” yang bemaksud semua bentuk seni halus termasuk muzik. Tetaoi pada hari ini perkataan muzik ini digunakan secara universal dan bermaksud seni bunyi-bunyian. Muzik menurut Aristotle’s mempunyai kemampuan mendamaikan hati yang gundah, mempunyai terapi rekreatif dan menumbuhkan jiwa patriotisme. Menurut matlamat pendidikan muzik kebangsaan, Pendidikan muzik adalah bertujuan untuk memperkembangakan potensi dan kualiti diri individu dari segi nilai estetika muzik dan etika melalui pelbagai pengalaman muzik ke arah meningkatkan kesejahteraan hidup dalam konteks budaya dan aspirasi Negara.


contoh alat muzik di sekolah rendah;


PENGAMATAN


TEKNIK: GUNTING, KOYAK, WARNA DAN TAMPAL

Menghasilkan seni daripada bahan-bahan kertas, kain dan warna air

TAJUK: KAMPUNG YANG DIRINDUI

MASA: 2 JAM


Hasil ilham:

1. IZRAH BIN JUMDAIL

2. SHARIF ISMAIL SHARIF ABDUL MALIK

3. KASMAN BIN KALUMPANG

4. SAHRIN BIN HJ.SUNTRAK

5. MUHD.IRFAN WONG BIN ABDULLAH


Unit pendidikan khas kampus kent kpli jun 2009

MUHD. IRFAN 30/01/1978 31TH

MOILIN 15/08/1978 31TH

SAMSI 29/02/1980 29TH

MARYLYN 31/07/1981 28TH

SURIATI 12/04/1982 27TH

SAHRIN 05/11/1982 27TH

CLANCY 09/05/1983 26TH

RAHANI 11/06/1983 26TH

NURUL BAHRIN 03/11/1983 26TH

NURHAFIZAH 15/03/1984 25TH

KASMAN 20/03/1984 25TH

SITI KAMARIAH 17/04/1984 25TH

JUMISAH 09/08/1984 25TH

PETRONELLA 27/12/1984 25Th

NORASPARIZA 31/12/1984 25TH

ERNIE 15/03/1985 24TH

IZRAH 16/05/1985 24TH

JACKLYE 19/06/1985 24TH

HASMAH 27/07/1985 24TH

NORMAH 13/09/1985 24TH

SHARIF ISMAIL 19/09/1985 24TH

ZALEHA 23/10/1985 24th

NURUL HIDAYAT 02/11/1985 24TH

MOHD.HAZAMI 07/11/1985 24TH

Blood Formation

Started from Haemopoietic cells (those which produce blood) first appear in the yolk sac of the 2-week embryo. By 8 weeks, blood making has become established in the liver of the embryo, and by 12-16 weeks the liver has become the major site of blood cell formation. It remains an active haemopoietic site until a few weeks before birth. The spleen is also active during this period, particularly in the production of lymphoid cells, and the foetal thymus is a transient site for some lymphocytes.

The highly cellular bone marrow becomes an active blood making site from about 20 weeks gestation and gradually increases its activity until it becomes the major site of production about 10 weeks later. At birth, active blood making red marrow occupies the entire capacity of the bones and continues to do so for the first 2-3 years after birth.

The red marrow is then very gradually replaced by inactive, fatty, yellow, lymphoid marrow. The latter begins to develop in the shafts of the long bones and continues until, by 20-22 years, red marrow is present only in the upper ends of the femur and humerus and in the flat bones of the sternum, ribs, cranium, pelvis and vertebrae. However, because of the growth in body and bone size that has occurred during this period, the total amount of active red marrow (approximately 1000-1500 g) is nearly identical in the child and the adult.

Adult red marrow has a large reserve capacity for cell production. In childhood and adulthood, it is possible for blood making sites outside marrow, such as the liver, to become active if there is excessive demand as, for example, in severe haemolytic anaemia or following haemorrhage.

In old age, red marrow sites are slowly replaced with yellow, inactive marrow. Red marrow forms all types of blood cell and is also active in the destruction of red blood cells. Red marrow is, therefore, one of the largest and most active organs of the human body, approaching the size of the liver in overall mass although as mentioned it is distributed in various parts of the body.

About two-thirds of its mass functions in white cell production (leucopoiesis), and one-third in red cell production (erythropoiesis). However as we have already seen there are approximately 700 times as many red cells as white cells in peripheral blood. This apparent anomaly reflects the shorter life span and hence greater turnover of the white blood cells in comparison with the red blood cells.

PROSES KOMPUTER YANG TERHASIL DALAM “P&P”


Dalam proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) terdapat lima proses yang terhasil dalam penggunaan komputer dalam menyediakan bahan bantu mengajar (BBM/ABM). Lima proses tersebut adalah masukan(input), pemproses, ingatan, keluaran(output) dan storan(penyipanan maklumat).

Secara amnya, dalam proses penyediaan bahan seorang guru itu haruslah memasukkan infomasi melalui papan kekunci komputer dimana bahan akan di taip secara tersusun dan proses ini dipanggil proses masukan. Setelah proses masukan data dijalankan segala maklumat yang dimasukkan akan diproses oleh kotak utama untuk menghantar inplus atau gelombang elektrik dan ditukarkan kepada imej-imej yang boleh dibaca oleh bahasa manusia dan seterusnya di simpan dalam ingatan sementara proses ini dipanggil proses “pemproses”. Ingatan sementara akan bertindak untuk menyimpan maklumat dan dipancarkan untuk tanyangan yang diterjemahkan didepan skrin laptop atau komputer. Dalam proses P&P maklumat yang dipaparkan diskrin adalah digolongkan dalam proses keluaran (output) dimana segala infomasi yang ingin disampaikan akan ditunjukkan kepada pelajar. Pelajar secara langsung akan tertarik kepada teknologi tersebut dan akan menyimpat maklumat ke dalam otak disamping menggunakan storan tetap seperti CD, DVD, THUMB DRIVE untuk penyipanan data sebagai panduan dimasa akan datang.

Teori yang terhasil dalam proses pembelajaran ini adalah teori pembelajaran kognitif dimana kajian terhadap proses aktif minda (celik minda) untuk memahami persekitarannya menggunakan ilmu. Dimana, individu secara aktif memilih, mengamal, memberi perhatian untuk pembelajaran. Teori ini juga dikenali sebagai GESTALT bererti keseluruan (as a whole).





Gambar 1: Proses penggunaan komputer dalam P&P aplikasi teori Kognitif

Science process Skill (SPS)

Observing

NO

Example

Explanation of Observing

01.

02.

Human being movement

Monkey Movement

Walking by using foot

Hanging by using hand

Classifying

NO

Example

Explanation of Classifying

01.

02.

whale

skate

Fish

Mammal

Measuring & Using numbers

NO

Example

Explanation of Measuring & Using numbers

01.

02.

Car

Bicycle

heavy calculate in kilogram

light calculate in kilogram

Inferring

NO

Example

Explanation of Inferring

01.

02.

Children in the school playing football in field

Traffic jam

sport day in the school

public holiday

Predicting

.NO

Example

Explanation of Predicting

01.

02.

Night without star

All fishermen do not go to the sea

that day maybe rain soon

maybe storm occur in the sea

Communicating

NO

Example

Explanation of communication

01.

02.

Speechless/mute

Hungry Baby

sign language

crying to tell something

Using space-time relationship

NO

Example

Explanation of communication

01.

02.

Boiling water

Ace cube

needed 20minute to become hot water

at least 30minuteplaced in refrigerator

jenis masalah pembelajaran

Sindrom Down
Merupakan kecelaruan genetik yang menyebabkan kerencatan akal pada kanak-kanak. Ia berpunca dari lebihan kromosom pada pasangan kromosom ke 21 yang juga dikenali sebagai Trisomo 21. Individu ini mempunyai ciri-ciri fizikal yang jelas yang biasa dilihat seperti mata sepet, hidung penyek, bertubuh rendah, lidah yang tebal dan panjang (menyebabkan kesukaran mereka bertutur) dan jari tangan yan pendek (menyebabkan kesukaran memegang pensel dan gunting). Ujian pra natal bertujuan mengesan kecacatan semasa janin yang biasa dijalankan adalah amniocentesis, Chorionic Villus Biopsy (CVB) dan Chorionic Villus Sampling (CVS).
Autisme
Istilah autisme berasal dari perkataan autos yang bermakna diri sendiri dan isme bermaksud aliran. Kanak-kanak Autisme bermaksud kanak-kanak yang berada di dalam dunianya sendiri. Ia biasanya mula dikesan pada kanak-kanak yang berusia 3 tahun disebabkan oleh kecelaruan neurologikal yang mengganggu fungsi otak. Individu ini biasanya sukar diajak bercakap dan suka menarik tangan orang lain bila meminta sesuatu, mengeluarkan bahasa sendiri yang sukar difahami oleh orang lain dan meniru perbualan ataupun nyanyian tanpa memahami maksudnya. Mereka suka mengulangi percakapan orang lain secara berulang-ulang yang dikenali dengan istilah ekolalia. Kebiasaannya mereka tidak suka bermain dengan orang lain (lebih suka menyendiri dengan menyorok) dan lebih sukakan objek-objek yang berputar seperti kipas angin ataupun kertas yang ditiup angin. Penggunaan Ritalin bertujuan untuk merawat masalah kurang tupuan dan hiperaktif selain vitamin B6 dan Magnesium untuk meningkatkan kesedaran dan tumpuan/perhatian kanak-kanak.
Hiperaktif (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder, ADHD)
Istilah hiperaktif merujuk kepada kanak-kanak yang bertingkahlaku terlampau aktif dan mengganggu. Tingkahlaku mereka yang aktif dan sukar diramal memberi gangguan kepada proses pengajaran guru di sekolah mahupun penjagaan harian di rumah. Paling ketara mereka bersikap agresif (contohnya memulakan pergaduhan dan pertengkaran), cuai menyiapkan tugasan, tidak mahu mendengar apabila kita bercakap dengannya selain mengelak membuat tugasan yang memerlukan pengekalan daya mental. Kanak-kanak ADHD memerlukan sokongan dari ibubapa dan guru dalam belajar mengurus perasaan marah dan tekanan. Ganjaran terlebih dahulu sebelum memberi hukuman. Selain itu sikap tegas terhadap murid, memberi maklumbalas impromptu dan bersifat pemaaf boleh membantu mendidik murid ADHD.
Disleksia
Disleksia diterangkan sebagai keadaan di mana seorang murid mengalami masalah membaca yang serius, yang berkait-rapat dengan gangguan urat saraf. Mereka kelihatan normal tetapi kecelaruan pada bahagian otaknya menyebabkan mereka sukar untuk membaca, menulis, mengeja mahupun mengendalikan nombor yang tidak selaras dengan tahap pencapaiannya walaupun telah diajar berkali-kali. Kanak-kanak ini berisiko menghadapi masalah emosi dan tingkahlaku kerana kecewa dengan pencapaian mereka dalam akademik yang tidak selaras dengan umur mereka. Punca disleksia tidak diketahui tetapi faktor genetik, biologi (kesukaran ketika dilahirkan) juga kematangan (lelaki lambat matang dari perempuan) dikatakan menjadi faktor penyumbang kepada disleksia. Antara kaedah pengajaran dan pembelajaran yang disarankan untuk kanak-kanak disleksia adalah melalui pendekatan multisensori; menggabungkan beberapa deria seperti auditori, visual, oral dan kinestetik.

Atherosclerosis

The MI also refers as well as the heart attack which usually cause by a complete blockage of coronary artery by cholesterol followed by blood clot which reduced the oxygen-rich blood supply to the heart muscle. The gradual process of accumulation of cholesterol and blood clot, which deposited in the walls of arteries, is called atherosclerosis. Coronary atherosclerosis (or coronary artery disease) is refers to the atherosclerosis that causes hardening and narrowing of the coronary arteries. Advanced coronary artery disease in the blood vessel will cause the cholesterol plaque ruptured. This encourages a blood clot to form on the damaged surface inside the artery, which is on cholesterol plaque that will cause coronary heart diseases (CHD). Coronary heart diseases include heart attacks, sudden unexpected death, chest pain, abnormal heart rhythms, and heart failure due to weakening of the heart muscle.